HOE DOEN VMBO-LEERLINGEN HET OP HAVO WANNEER DOCENTENTEAMS GESCHEIDEN ZIJN?

Onderzoek verricht naar aanleiding van een vraag die gesteld werd via de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
De meeste vmbo-gediplomeerden die overstappen naar havo-4 behalen ook hun havo-diploma. Het is niet bekend of het samenstellen van gemengde docententeams (mavo-havo) bijdraagt aan dat succes. Wel is duidelijk dat de eindexamencijfers van vmbo’ers een belangrijke rol spelen. Degenen met de laagste cijfers hebben de meeste moeite met de andere pedagogisch-didactische aanpak in het havo. Het lijkt daarom verstandig om die groep extra aandacht te geven, zowel in de voorbereiding op als in de begeleiding op het havo. Vmbo-leerlingen van bredere scholengemeenschapen doen het beter in het havo dan vmbo’ers van scholen met alleen een vmbo-aanbod (inclusief categorale mavo’s).


Titel informatie
Corporatie

NRO, Den Haag

Uitgave

Den Haag : NRO, 2017

Annotatie

De Kennisrotonde is een online loket voor de beantwoording van actuele kennisvragen uit en over het onderwijs. Onderwijsprofessionals kunnen hier hun vraag stellen en met de antwoorden kan op een snelle manier kennisgenomen worden van wetenschappelijk onderzoek.

Publicatiejaar

2017